مُلاوسڑدارنناراجی شونداری کن اِرا بھلو رکاوٹ :گڈیکو بشخ : میرین بلوچ

214

بلوچ مخلوق نا استحصال ، بلوچستان نا قدرتی ودی مروکا مڈی تے تینائی کننگ کہ و داجاگہ نا مخلوق ءِ تینا شیف اٹ تورنگ کن ریاست مدامی مُلاو سڑدار نا پھڈاتے چرب کرسہ اوفتے داڑے قوضہ گیریت، لُٹ وپُل کن سلہہ سینا وڑاٹ کاریم اٹ ایسنے۔
مُلاک داجاگہ نا مخلوق ءِ مذہبی وڑاٹ مسیت ومحراب آن گٹ کرسہ خداواونا رسول و قرآن نا پن اٹ مدامی ذہنی خَسی کرینو۔ وختس کہ داعمل سڑدارے مخلوق نا ذی آ پین طاقتورکرسہ بسونے کہ مُلاک سڑدارے مخلوق نا ذی آ حکمرانی کن خدانا پارہ غان مروک واولس نابخت اٹ لکھوک پارینو۔ دُنکہ تبلیغی تہ حاجی وہاب اسہ وختس پاریسس کہ ڈغارک خداناو ، مسلمانک اسٹ ایلو نا ایلم کو نم انت کہ جنگ وجدل کیرے ۔ حالانکہ دین ومذہب اٹ ہیت دُن اف ہراڈول مُلاک داڑے ریاست نا سوبری کن اوفتا پالیسی تے مون مستی دننگ کن تینا پھڈ پُری کن قرآن ومذہب نا غلط تشریح ءِ کیرہ ۔ قرآن نا جند اٹ خداجان پائک کہ ای نمے جتاجتا قوم آتیٹ بشخانو تاکہ نم تینے درست کبو تینا شناخت ئس جوڑابو۔ ہنداوڑ نبی تا تاریخ آ اگہ غورکننگ ءِ تو ہر اسہ نبی اس تینا جند نا قوم آکن پن مرسہ مسونے و ہمو قوم نا زبان اٹ ہیت کرینے اوڑے نازل مروک کتاب ہم ہمو قوم نا زبان اٹ مسونے ۔ ہنداوڑ نبیک ہم تینا جند ئنا باوہ پیری آ جاگہ وڈھیہ کن بدر قبیلہ وقوضہ گیر تون جنگ کرینو۔ دین ومذہب اٹ ہم تینا ڈغارکن جنگ کروک ءِ شہید نا درجہ تننگانے ۔سڑار ومُلا ہراکہ ننا سماج نا اِرا طاقت ودافک بلخصوص دا ملک نا مُلاک ہچ خواپسہ کہ داڑے مخلوق ذہنی وڑاٹ شون ہلے شعوری پڑا سرہلے ہنداخاطر دافک مدامی تینا واعظ اتیٹ ہندنو گپ کیرہ ہرافک اسُل غیر فطری و ہیت و مُلاک ہمیش راج ءِ رجعت پسندی نا کورنگا دون اٹ بٹوک خوارہ ۔داخاطر اگہ مخلوق ٹی شعور بس تو دافتا اصل حقیقت مخلوق نا مونا پاش مریک۔ داڑے ہراڈول مُلک سیاست اٹ دوشاغانو داریاستی ادارہ واسٹبلشمنٹ نا جوڑکروکو ہرافک ہردوراٹ تینا جتاانگا پن تیٹ داڑے مخلوق اٹ پرا گندہی تے تالان کرسہ مخلوق ءِ ذہنی وڑاٹ شل کننگ کہ وڑوڑنا مفروضاغاتے تالان کرینو دُنکہ مذہب ءِ سوال کپہ بو نم گنہگارمریرے۔ مُلاتئے ہیت کپہ بو داڑکن نمے آ آخرت ٹی سختو عذاب برو۔ مُلاتا ہرہیت ءِ منبو کہ دا دین نا وراث آکو ۔ گڈ سراٹ ہندا پاوہ کہ انسانی سماج نا فکری سفر ہرراج اٹ ہنداڈول برسہ کرینے ننے آن مہالو یورپ ٹی ہم چرچ و پادری نا ہنداوڑ بول بالااس اوفک انت پاروسُر مخلوق ہموڈول کریکہ یورپ نا ہمو دورءِ تارمنگا دورپارہ کہ اوڑے پادریک اسہ وختس دا ہیت ءِ شاغار کہ نیاڑی شیطان نا ارٹمی شکل ءِ گڑا امخ انگا نرینہ غاک دا جنون و انتہاء پسندی ٹی چندی نیاڑی تے زندہ ہُشار۔ یورپ ٹی شعوری تبدیلی ہمو تم بس ہراتم کتاب ءِ مقبولیت دوئی مس مخلوق خوانا توخواننگ نا سبب اوڑے زانتکارک ودی مسُر ہرازانت کارک تینا مخلوق ءِ آگاہ کریر کہ پادری نا اصلیت انت ءِ۔ نناگورا مُلا وسڑدارءِ تینکہ اسپر کرسہ ریاست تینا حویلی نا کچک نا وڑ سانبانے کہ داڑے اظہارے رائے آ پابندی ءِ۔ ہرکسس داڑے سوال ئس کرے تو اودے فوراً مرک نا گواچی کننگک پدا اوڑا مذہبی و ٹولہ سے نا پارہ غان فرضی وپن اسے ٹی دوبہ ئس خلنگک کہ دا دین ومذہب آن خلاف گپ کریکہ تو خلکن تے دُنکہ داڑے واجہ صباء دشتیاری تون مس ۔ جان محمد دشتی آجلہو مس ولے او بچا پین چندی مفکر وزانت کارتے داڑے خلنگانے ہندادوبہ نا تہٹی ۔ ریاست نا داٹی دا چم بازی مسونے کہ داڑن ایلو زانت کارتیٹ نفسیاتی ہڑزوخلیس اس تالان مرے وریاست دا بارواٹ سرسوب ہم مسونے ۔مُلاوسڑارآن جان خلاسی کن ننے تینا راج اٹ شعوری تعلیم ءِ تالان کروئی ءِ تینا چنا، زالبول پیرورناکل ءِ دافتا اصلیت آن آگاہ کروئی ءِ ۔ دافتا ہرا گندانگا کڑدارے اونا پرچار مخلوق نا تہٹی لازمے کہ اینو مُلانا مورچہ ریاست نا سبب سوگئوءِ۔ دامورچہ ہموتم نزورمرو ہراتم ننا گیشتری مخلوق دافتے آسوال چست کرو چائے اومُلا مرے یا سرکار نا دانہ خورا سڑدار۔